Lifeisanadventure

Lifeisanadventure

Zorg voor een goede nachtrust

goede nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk. Het is een moment waar jouw lichaam zichzelf op wilt laten en klaar wilt maken voor de volgende dag. Als je niet goed slaapt, zal je dit de gehele volgende dag merken. Dit heeft invloed op je prestaties en je humeur. Dus hebben we wat tips verzameld die je helpen om een betere nachtrust te krijgen.

Teveel geluiden? Oordopjes!

Bij de supermarkt of drogist kun je voor een paar euro een pak oordopjes vinden. Deze zorgen ervoor dat je ’s nachts niet ontwaakt word storende geluiden uit je omgeving, zoals een auto of een luid dier. Zelfs als je hier niet direct wakker van word kan het je slaap verstoren.

Gebruik genoeg energie overdag

Als je vaak moeilijk in slaap komt kan het zijn dat je overdag jezelf niet genoeg uitput. Je lichaam heeft dan nog energie en geen neiging om in slaap modus over te gaan. Zelfs als je mentaal uitgeput bent van bijvoorbeeld een hele dag achter de laptop werken, kan het zijn dat je lichaam dit gevoel niet deelt. Een korte avondwandeling kan al veel betekenen voor je nachtrust.

Ga voorbereid naar bed

Het is niet mogelijk om je lichaam en geest in een keer uit te zetten. Dit is een langzaam proces dat je kunt cultiveren. Ga dus niet hele diepe inspanningen leveren of iets heel mentaal intensiefs doen, zoals een spannende serie kijken of wiskunde huiswerk maken. Lees in plaats daarvan een simpel boek. Verwen jezelf met een warme douche of bad, en luister daarna, in je badjas, nog wat rustige muziek na op de bank. De slaap zal vanzelf komen.

Geen eten en drinken voordat je gaat slapen

Grote maaltijden, en zelfs kleinere snacks als chips en chocola, geven een enorme bron aan energie waardoor je lichaam weer actiever word. Dit moet je natuurlijk niet hebben. Teveel drinken kan leiden tot regelmatig ’s nachts wakker worden om naar de WC te gaan. Thee word vaak gezien als kalmerend voor het slapengaan, maar drink het niet als je weet dat je een zwakke blaas hebt.

Voor iedereen is slaap anders. Sommigen zeggen dat de richtlijn 8 uur is, maar anderen kunnen op 5 á 6 uur prima vooruit. Kijk wat voor jezelf het beste is en bedenk, de uren dat je slaapt wilt niet alles zeggen. 5 uur goede, voorbereide en onverstoorde slaap is beter dan een warrige, onrustige slaap van 8 uur lang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *